علت عرق کردن نوزادان در خواب چیست؟

تعریق نوزاد در خواب خطرناک است؟

با نزدیک شدن هر چه بیشتر به فصل گرما، یکی از دغدغه‌هایی که ممکن است ذهن والدین را به خود مشغول کند، موضوع عرق کردن نوزاد در خواب است. عرق کردن نوزاد در حین چرت عصرگاهی یا خواب شبانه اصلا چیز غیر معمولی نیست و منطقا نباید موضوعی نگران کننده برای والدین به حساب بیاید اما خب قابل درک است که برخی از پدران و مادران عزیز، با تمام این اوصاف با دیدن عرق کردن نوزاد در خواب نگران شوند به همین دلیل از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه این نوشته همراه ما باشید تا به دلایل عرق کردن نوزادان در خواب بپردازیم.

 

چرا فرزندم در خواب عرق می‌کند؟

همانطور در ابتدا گفتیم، عرق کردن کودک در خواب موضوعی نگران کننده نیست و نباید سبب دلواپسی شما والدین محترم و عزیز گردد. عرق کردن کودک در خواب دلایلی دارد که در ادامه مختصرا به آنها خواهیم پرداخت:

 

دمای بالای اتاق خواب نوزاد

دمای اتاقی که نوزاد در آن می‌خوابد باید چیزی بین 22 تا 27 درجه سانتی گراد باشد. دمای بالاتر از این سبب تعریق نوزاد در خواب و نهایتا بیدار شدن او در این مدت زمان خواهد شد. توجه داشته باشید که با به خواب رفتن نوزاد، کم کردن آهسته‌ی دمای اتاق خواب می‌تواند علاوه بر عمیق تر کردن خواب او از تعریق و بیدار شدن هم جلوگیری به عمل آورد. یکی از ساده‌ترین راه ها برای مانیتور و کنترل کردن دمای اتاق نوزاد استفاده از دماسنج است. شما قرار دادن یک دماسنج الکترونیکی یا حتی جیوه‌ای به سادگی می‌توانید دمای اتاق خواب نوزاد خود را چک کنید البته این نکته را در نظر داشته باشید که حتما دماسنج مخصوصا دماسنج جیوه‌ای را از دسترس فرزند خود خارج کنید.

 

عدم توانایی نوزاد در حرکت دادن خود هنگام خواب

نوزادان تازه متولد شده، به دلیل عدم تکامل پل ارتباطی عصب و عضله خود، توانایی چرخاندن بدن شان در هنگام خواب را ندارند. یکی از اعضایی که تکان دادن و چرخاندن آن در خواب برای نوزاد بسیار سخت است، سر او می‌باشد چرا که وزن زیادی داشته و تا مدت ها توانایی کنترل آن را ندارد. دقیقا به همین دلیل است که اعضای بدن نوزاد مخصوصا سر او در هنگام خواب عرق می‌کند. اگر مدتی پس از بدست آوردن توانایی چرخش در خواب، نوزاد خود را تحت نظر قرار دهید خواهید دید که با چرخاندن اعضای مختلف هنگام خواب، دمای بدن او متعادل تر شده و دیگر عرق نمی‌ریزد.

 

عرق کردن نوزاد لباس او را کثیف و نیازمند شستشو می‌کند. حال سوال اینجاست که آِا می‌دانید لباس نوزاد را باید با چه چیزی شست؟ برای اطلاع از پاسخ این سوال بلاگ لباس نوزاد را با چی بشوریم را مطالعه کنید.

 

فعالیت غدد عرق

یکی از راه‌های طبیعی بدن برای متعادل نگهداشتن دمای بدن، تعریق است. بدن و سیستم تعریق نوزادان در بدو تولد آنچنان هوشمند و توانمند نیست که بتواند خودش را با محیط سازگار کند. به همین دلیل ممکن است که در بسیاری از مواقع مخصوصا در زمان خواب، غدد تعریق نوزاد علی‌الخصوص غدد موجود در ناحیه‌ی پیشانی دچار پرکاری گشته و عرق زیادی را ترشح کنند.

 

وجود کافئین در غذای نوزاد

یکی از اصلی ترین دلایل تعریق نوزاد در خواب می‌تواند وجود کافئین در رژِم غذایی او باشد. مادران شیردهی که در طول روز کافئین مصرف می‌کنند، این ماده را از طریق شیر به نوزاد منتقل خواهند کرد. هرچند ممکن است بدن برخی از نوزادان کافئین را به راحتی هضم و جذب کند، اما احتمالا برخی دیگر از نوزادان نسبت به حضور کافئین در غذای خود حساس بوده و به همین دلیل دچار افزایش سوخت و ساز و نهایتا تعریق بیش از حد مخصوصا در خواب شوند.

 

دمای بالای اتاق

لباس نوزاد

مهمترین و بدون شک، آشکارترین مورد بین تمام دلایل تعریق نوزاد در خواب، لباس نوزاد است. حجم لباس و جنس پارچه‌ای که لباس نوزاد از آن تولید شده ارتباط مستقیمی با دمای بدن او مخصوصا در هنگام خواب خواهد داشت. گاهی اوقات ممکن است حتی پوشاندن یک لایه لباس نازک اضافی به نوزاد سبب تعریق او شود. اگر نوزاد شما نه فقط روی صورت، بلکه با عرق روی تمام بدنش از خواب بیدار می‌شود، به احتمال زیاد دلیل آن زیاد بودن لباس او می‌باشد.

 

 لباس نوزاد در وهله‌ی اول باید مناسب هر فصل انتخاب شود و در مرحله بعد باید از جنس پارچه‌ای مناسب، سبک، دارای قابلیت تنفس و خنک باشد. لباس نوزاد باید از پارچه‌ای دوخته شود که در تار و پود آن از الیاف مصنوعی و پلی‌استر استفاده نشده و در عوض تماما ارگانیک و طبیعی است. توجه به پارچه‌ی لباس نوزاد یک امر واجب برای والدین است که باید در ارتباط با آن تحقیق کرده و با چشم باز به خرید الباسه‌ی مورد نیاز نوزاد خود بپردازند به همین دلیل است که به شما پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده‌ و مقایسه‌ی لباس‌های تولیدی الا با دیگر برندهای موجود در بازار و اطلاع از قیمت‌ها به صفحه پوشاک در بخش محصولات الا سر بزنید.

 

 مشکلات سلامتی دخیل در تعریق شبانه

چه مشکلاتی ممکن است باعث تعریق نوزاد در خواب شود؟

در ادامه لازم است تا به 3 مورد از مهمترین مشکلاتی که ممکن است سبب تعریق نوزاد در خواب شود را معرفی کنیم.

 

هایپرهیدروزیس

یکی از مشکلات شایعی که ممکن است برای خیلی از نوزادان اتفاق بیفتد هایپرهیدروزیس است که البته با افزایش سن نوزاد به خودی خود و رفته رفته بهبود پیدا می‌کند اما با این حال برای اطمینان خاطر بهتر است که در صورت مشاهده‌ی تعریق بیش از حد در نوزاد خود مخصوصا در هنگام خواب، در ارتباط با احتمال ابتلای فرزندتان به هایپرهیدروزیس با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

تب

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم یکی از دلایل عرق کردن بدن، تلاش برای خنک کردن و کاهش دماست. یکی از عواملی که باعث افزایش دمای بدن می‌شود تب می‌باشد. تب ممکن است به علت بیماری یا حساسیت به وجود بیاید که در هر دو صورت لازم است که برای درمان آن به سراغ پزشک متخصص بروید.

 

بیماری قلبی 

افزایش متابولیسم و سوخت و ساز خود یکی از عوامل افزایش تعریق مخصوصا در نوزاد است اما متابولیسم همیشه با فعالیت سنگین بدنی افزایش پیدا نمی‌کند. یکی از مواردی که سوخت و ساز بدن را مخصوصا در نوزادان افزایش می‌دهد مشکلات قلبی و ریوی است این که قلب و ریه وقتی برای انجام کار خود سخت منقبض و منبسط شوند، خود متابولیسم را افزایش داده و نهایتا با تعریق فراوان خود را نشان می‌دهد که برای درمان و بهبود آن نیز باید با متخصص اطفال مشورت کنید.

 

در انتهای این متنباید اشاره کنیم که همانطور که دیدید، پوشش و لباس نوزاد یکی از مهمترین عوامل دخیل در تعریق نوزاد بود به همین دلیل پیشنهاد میکنیم بلاگ بهترین پارچه برای لباس نوزاد را حتما مورد مطالعه قرار دهید.

 

 

مطلب های تصادفی